Lagom till sommarn

Eftersom jag hatar att ha mössa på mig och eftersom jag hatar att vara med på bild och eftersom det snart är sommar så har jag stickat färdigt en tjock och varm ullmössa. Den ska vara till mig. Och jag kommer nog att dra ner den längre i pannan men det var näst intill outhärdligt varmt att ha den på. Håll tillgodo.

Sommarhatt3 Sommarhatt2 Sommarhatt1
Varning! Om du klickar på bilderna så blir de större!

Mössan är dock ganska fin! Garnet är från Huskroken, jag kunde inte låta bli att köpa en härva en syfestival för ett tag sedan. Det är tvåtrådigt ullgarn "Eko Häll" och mössan är stickad ungefär efter mönstret Ullstruten i boken Ekoull och gotländsk sticksöm (finns också på ett bibliotek nära dig). Ullstruten ska stickas i ett mönster som heter Fågeltramp och det blir helt klart trevligt! Luftigt och lite struktur men samtidigt enkelt.

Naturligtvis kunde jag inte göra exakt som det stod i beskrivningen utan jag stickade min mössa runt över 78 maskor, stickade den långa varianten och gjorde några extra varv med hoptagningar. En snutt av hektot är kvar. Men jag stickade med 5mm-stickor i alla fall, precis som det stod.

Garnet har en helt fantastisk färg, jag bara älskar den. Kanske att det ser ut som att jag har björnmossa på huvet men det är väl nåt man får ta.

2 reaktioner till “Lagom till sommarn”

Skriv gärna något!