Falsk fläta

Även om det är skoj att sticka flätor så finns det tillfällen man är glad att slippa. Det här flätliknande mönstret är omslag och hoptagningar.

Pos1 

Det är svårt att hitta mönster på mössor i tunt garn – det här är Fabel – så jag fick hitta på lite själv.

Ungefär 80 gram Fabel gick åt till en stor och pösig mössa. Jag använde 2,5 mm till mudden och 3 mm till resten. Fuskflätmönstret tog jag från en japansk mönsterbok med 1000 stick- och virkmönsterrapporter.

Pos2 

Jag vet inte om jag är helt nöjd med hoptagningen. Moa tyckte inte jag skulle blocka den. Det skulle blivit en annan effekt – hålen från omslagen skulle ha synts då.

Jag gjorde mössan på önskan till någon som har stort huvud. Hoppas att hon blir nöjd – det är svårt att sticka mössor på önskemål när man får fria händer.