Strumpstickfunderingar

Jag stickar ärmar och funderar på det här med strumpstickor. Ibland använder jag samma rundsticka till ärmen som jag använder till tröjans kropp och då blir det oftast ”magic loop”. Jag tänker att det är bra att ha samma typ av sticka till både ärmar och kropp men jag tycker inte riktigt om det där med magic loop. Jag gillar ju strumpstickor.

När det gäller tunna stickor gillar jag verkligen carbonz och trästickorna från knitpro (symfonie) och så den senaste bekantingen Zing. När det är stickor grövre än 3 mm är jag mer kluven. Även om jag gillar carbonz så låter de för mycket när de är grövre – det blir inte det där trevliga klirret utan ett mer klonkande som jag inte gillar…

Dessutom har jag sett att det flagnar i metallen och skarven mellan kolfibern och metallen har blivit mer uttalad.

Så jag har varit på jakt efter andra varianter av strumpstickor.

På bilden syns från vänster till höger följande stickor i stl 3,25-4 mm:

  1. Addi Colibri – den spetsiga änden
  2. Addi Colibri – den trubbiga änden
  3. Knitpro Symfonie Wood
  4. Knitpro Karbonz
  5. Knitpro Zing
  6. Knitpro Nova
  7. Knitpro Karbonz

Jag inser nu att det är en viss övervikt för ett visst märke, jag hade faktiskt inte koll på det! Tidigare gillade jag bambustickor men jag tycker att det är svårt att hitta bra kvalitet som inte får sprickor i spetsen.

Nåja, nr 1 och 2 är alltså samma sticka som har olika ändar. Stickan är lätt och garnet glider lagom mycket. Det här skulle kunna bli en ny favorit då jag ju verkligen gillar Addis spetsstickor (Addi sock rockets i rundstickor). Tyvärr fanns inte rätt storlek i 20 cm och för ärmar är det ett måste (ja, jag testade med de här korta…).

Nr 3 har jag ännu inte testat i grövre storlek, jag måste bara sticka om mudden på en ärm så ska jag se vad jag tycker om dem.

Karbonz har jag redan pratat om. Gillar spetsen och att den är ganska lätt. Gillar inte ljudet.

Nr 5 – zingstickorna är förvånansvärt trevliga. Relativt lätta och helt ok spets. Och billiga.

Nr 6 – det här är en besvikelse. Materialet är superbra – bra spets och lagom glid men OJ så tunga de är. Det blir två ärmar sen kan jag donera dem vidare. (Stl 3,75 mm).

Hur tänker ni kring ärmar – strumpstickor eller rundsticka (liten eller magic loop)? Och vad har ni för favoritstrumpstickor? Ska jag prova Hiyahiya? Något annat?