Solvända och bokskatt

Jag har stickat vantarna Solvända av Erika Åberg. Vantarna blev yttepyttelite för korta för mig så de fick bli en julklapp till min syster. Jag gillar hur det grafiska mönstret framträder bäst på lite längre håll!

IMG_4320

Jag stickade vantarna i Peer Gynt, 53 gram av det brungråa (färg 2652) gick åt och 37 g av det röda (färg4228). Så lite mer än ett nystan av bottenfärgen gick åt. Har du bara två nystan så borde det funka att sticka infodringen i mönsterfärgen (eller ett par varv av den) så räcker det med ett av varje. Jag använde stickor 3,5 mm och följde beskrivningen.

IMG_4327

Vanten har en invikt kant som gör den varm och mysig vid handleden.

IMG_4323

Snabb stickning med lite grövre garn och Peer Gynt är ju supermjukt! Här har jag gått omkring och trott att det var lite sticksigt.

Beskrivningen till vantarna finns i Erikas bok Sticka vantar, sockor och lite till. Den fick jag när jag fyllde år. Då fick jag också Johanna Wallins bok Sticka nordiska mönster och den fina boken om Färöisk stickning (finns på norska och danska vad jag har sett). Maja Erikssons bok Sticka svenska mönster fick jag i julklapp. (Jag fick också Julia Skotts Håll käften jag räknar men den hamnade inte på bild.) Trevliga böcker allihop! Jag har mest tittat i Erikas bok hittills. Kul är att Johanna har en vante som liknar Erikas Solvända men som har en annan uppbyggnad och som ger ett helt annat intryck. Helt klart är att jag kommer återkomma till de här böckerna framöver.

IMG_4350

  IMG_4224